Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2015

Γράφοντας και παίζοντας τις “διαφορετικές” αφηγήσεις ενός “διαφορετικού” μας φίλου, μέσω της Θεατρικής Αγωγής

Λαμβάνω την τιμή να σας ενημερώσω για το εξ αναβολής ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ μου, «ΜΕΛΗ ΓΙΑ ΜΕΛΗ», στον ΠΕΣΥΘ!

"Τα παραμύθια δεν λένε στα παιδιά πως οι δράκοι υπάρχουν, γιατί τα παιδιά ήδη ξέρουν πως οι δράκοι υπάρχουν. Λένε στα παιδιά πως οι δράκοι μπορούν να ηττηθούν".

G.K. Chesterton (1874-1936),
Άγγλος συγγραφέας. 



Ημερομηνία: Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015
Ώρα:
17.30 – 20.30
Δηλώσεις συμμετοχής:
info@pesyth.gr , pesyth@pesyth.gr (έως Τετάρτη  7 Οκτωβρίου 2015)
Συντονισμός:
Σπύρος Πετρίτης, θεατρολόγος
Κόστος:
Δωρεάν για τα οικονομικώς ενήμερα μέλη του Π.Ε.ΣΥ.Θ.
              5€ για τα μη μέλη του Π.Ε.ΣΥ.Θ.

 
Το θέατρο στο σχολείο συνδέεται με την ανάγκη όλων των ανθρώπων, και ειδικότερα των παιδιών, να παίξουν καθώς και να εκφραστούν δημιουργικά απέναντι στον κόσμο και την πραγματικότητα, μέσα από μια συμβολική γλώσσα. Ο κόσμος αυτός μπορεί να φανεί για τα παιδιά εχθρικός, δημιουργώντας φόβους που άλλοτε έχουν ρεαλιστική αιτιολογία και λειτουργούν προστατευτικά, τις πιο πολλές φορές όμως συνιστούν φοβίες. Το θέατρο όμως μπορεί να λειτουργήσει ως ένα μέσο λύτρωσης τόσο από αυτούς τους φόβους και τις φοβίες όσο και από τις στερεοτυπικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις που απομακρύνουν τον άνθρωπο από τη γνωριμία με τον Άλλο, αλλά και από τον εαυτό του.

Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρήθηκε κατά το τελευταίο τρίμηνο του σχολικού έτους 2014-2015, σε όλες τις τάξεις του 8ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας, με έμφαση στα τμήματα της Β’ τάξης λόγω της εφαρμογής του προγράμματος Αγωγής Υγείας “Βήματα για τη ζωή”, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η χρήση της κούκλας, καθώς με τη συμβολική της διάσταση βοηθάει να μιλάμε στην ψυχή των παιδιών για τα πιο “δύσκολα” θέματα χωρίς να τα κατονομάζουμε, κάτι που ενισχύει και την κριτική τους ικανότητα ενώ παράλληλα αποφεύγεται ο στιγματισμός ήδη στοχοποιημένων ή περιθωριοποιημένων μαθητών/τριών.
 
Συγκεκριμένα, τα παιδιά είδαν τον κούκλο, που αν και δράκος είχε μια “διαφορετική” ιστορία να αφηγηθεί για την αγαθή του φύση και τον τρόπο με τον οποίο είχαν επικρατήσει οι “μύθοι” περί του αντιθέτου. Στη συνέχεια, κατέγραψαν με ενθουσιασμό, και σύμφωνα με την τυπική δομή ενός μαγικού παραμυθιού, τόσο το λόγο για τον οποίο ο γλυκός αυτός νέος φίλος τους ήταν τόσο “παρεξηγημένος”, όσο και την πορεία από τη γνωριμία τους με εκείνον έως και τη νίκη επί του “ανταγωνιστή” (του “κακού” της υπόθεσης) με τη βοήθειά τους και την επιστροφή από τον μαγικό κόσμο του παραμυθιού στην πραγματικότητα της “τάξης” με ένα σημαντικό όμως εφόδιο: την ευχαρίστηση από το δημιουργικό αυτό ταξίδι ή με άλλους όρους την πολύτιμη διδαχή πως με τη διάθεση γνωριμίας με τον Άλλο, δεν είναι απαραίτητος ο φόβος, πως η διαφορετικότητα του Άλλου και κυρίως η άγνοια ή η ημιμάθεια ενισχύουν την επιθετική διάθεση.
 
Ολοκληρώνοντας τη δράση, επιλογή από τα παραμύθια που προέκυψαν δραματοποιήθηκαν στην τάξη, ενώ οργανώθηκε παράλληλα για το κάθε τμήμα ξεχωριστά, και πάντα στο πλαίσιο του μαθήματος, η μικρή “γιορτή” των παιδιών για τη γνωριμία τους με το νέο τους φίλο και για την αίσια έκβαση της δύσκολης αυτής και “παραμυθένιας” αποστολής.
 
Στόχος του σεμιναρίου είναι αφού δοθεί κάποια βιβλιογραφία και γίνει κάποιου είδους συζήτηση, οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν τον κούκλο και την ιστορία του και στη συνέχεια να προβούν σε ένα εργαστήριο με σύντομη εφαρμογή όλων των παραπάνω βημάτων.
 
.......................................................................................................... 
 Ο Σπύρος Πετρίτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978. Την πρώτη επαφή του με την τέχνη την είχε σε πολύ μικρή ηλικία, χάρη στον Λάκωνα παππού του Τάκη. Η επαφή αυτή διατηρήθηκε χάρη σε ορισμένες “φωτισμένες” εκπαιδευτικούς που του μετέφεραν την αγάπη για το θέατρο, όταν εκείνος ολοκλήρωνε τις εγκύκλιες σπουδές του στο 3ο Γενικό Λύκειο Νέας Σμύρνης, από όπου αποφοίτησε το 1996. Σήμερα είναι πτυχιούχος του Τ.Θ.Σ. του ΕΚΠΑ, αριστούχος απόφοιτος του Α' κύκλου του μεταπτυχιακού προγράμματος του ίδιου Τμήματος κι επονεί την διδακτορική του διατριβή. Τα τελευταία σχολικά έτη υπηρετεί ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός σε σχολεία ΕΑΕΠ, ενώ κατά τους τελευταίους μήνες δίδαξε επίσης το μάθημα του Αυτοσχεδιασμού της ειδικότητας Υποκριτικής Τέχνης Θεάτρου-Κινηματογράφου στο δημόσιο ΙΕΚ Αμαρουσίου.
..........................................................................................................
Για περισσότερες πληροφορίες:
-  http://pesyth.gr/teleutaia_nea.asp?id=342
-  http://teacherinlove.weebly.com/blogging--loving/98

Δεν υπάρχουν σχόλια: